Het niet lukken van leren bij kinderen/jongeren kan verschillende oorzaken hebben en gaat vaak verder dan simpelweg "niet je best doen". Veel kinderen/jongeren ervaren moeilijkheden met leren door een combinatie van factoren, zoals concentratieproblemen, stress, motivatiegebrek, leerstoornissen, niet geïntegreerde reflexen , fixatie disparatie. Of ze hebben een neurodivergent brein wat ervoor zorgt dat het onderwijs niet helemaal op hun maat wordt aangeboden. Het kan frustrerend zijn, zowel voor de kinderen/jongeren zelf als voor hun omgeving, en dit kan leiden tot gevoelens van falen, onzekerheid en zelfs schooluitval.
Als kinderen/jongeren niet goed kunnen leren, kunnen ze achterstanden opbouwen, wat hun zelfvertrouwen en zelfbeeld aantast. Dit kan leiden tot gevoelens van minderwaardigheid en het idee dat ze "dom" zijn, terwijl de oorzaak vaak heel anders ligt. Het risico op schooluitval neemt hierdoor toe, wat gevolgen kan hebben voor hun toekomst.
In onze samenleving zijn neurodivergente breinen – zoals die van mensen met ADHD, autisme of dyslexie – een bron van creativiteit, innovatie en unieke perspectieven. Deze breinen werken anders, denken anders, en vaak zien ze oplossingen waar anderen vastlopen. Maar wat als we nog beter kunnen inspelen op hun sterke kanten? Hier komt top-down leren in beeld.
In een traditionele leersetting ligt de focus vaak op het leren van details en het opbouwen naar grotere concepten – een "bottom-up" aanpak. Voor neurodivergente mensen kan dit echter een uitdaging zijn.
Top-down leren begint juist met het grotere geheel, de ‘waarom’ en ‘hoe’ van een taak of concept. Door vanuit dit kader te werken, kunnen neurodivergente mensen sneller en effectiever leren. Ze zien de waarde en de betekenis van wat ze leren, en kunnen zo hun unieke denkwijze gebruiken om de details op hun eigen manier in te vullen.
Top-down leren biedt neurodivergente mensen de vrijheid om informatie op een manier te verwerken die voor hen natuurlijker aanvoelt. Dit leidt niet alleen tot betere prestaties, maar zorgt ook voor meer motivatie en betrokkenheid. Bovendien sluit deze aanpak goed aan bij de manier waarop veel neurodivergente breinen werken: in grote ideeën, visies en patronen.
Door top-down leren toe te passen, kunnen bedrijven, scholen en organisaties het volle potentieel van neurodivergente mensen benutten. Dit is niet alleen waardevol voor de mensen zelf, maar het versterkt ook de cultuur van innovatie en diversiteit. Neurodiversiteit is een enorme troef.
In elke klas zitten neurodivergente leerlingen: kinderen met unieke breinen die soms anders denken, leren en verwerken dan hun klasgenoten. Of het nu gaat om leerlingen met ADHD, autisme of dyslexie, deze kinderen hebben vaak een bijzonder talent voor creatief denken en probleemoplossing.
Veel lessen zijn opgezet om stap voor stap kennis op te bouwen – van de basis naar het grotere geheel, een ‘bottom-up’ methode. Voor neurodivergente leerlingen kan dit soms overweldigend zijn, of niet aansluiten bij hun natuurlijke manier van denken.
Met top-down leren wordt de aanpak omgedraaid: de leerstof begint bij het grotere concept en het ‘waarom’ van een onderwerp. Zo krijgen leerlingen eerst het overzicht en het doel, voordat ze de details gaan uitwerken.
Top-down leren speelt in op de sterke kanten van neurodivergente leerlingen. Veel van hen denken namelijk in patronen, ideeën en grote lijnen. Wanneer ze eerst het grotere geheel zien, kunnen ze makkelijker verbindingen leggen en de details daarna invullen op een manier die bij hen past. Dit leidt niet alleen tot betere leerresultaten, maar zorgt er ook voor dat leerlingen zich meer betrokken en gemotiveerd voelen.
Door top-down leren toe te passen, kunnen leerkrachten het potentieel van al hun leerlingen benutten en hen een veilige en inclusieve leeromgeving bieden. Neurodivergente leerlingen voelen zich gezien en begrepen, wat hun zelfvertrouwen vergroot en hun talenten versterkt. In een klas waar elk brein mag schitteren, groeit iedereen – en daar wordt de hele klas beter van!
Wil je ontdekken wat top-down leren kan betekenen voor jouw klas of school? Door neurodivergente kinderen op deze manier te ondersteunen, help je hen om zelfverzekerd, zelfstandig en met plezier te leren. Samen creëren we een leeromgeving waar elk kind – ongeacht zijn of haar brein – kan bloeien!
Neem contact op voor meer informatie en laat neurodiversiteit stralen in jouw klas!
Beelddenken is een unieke manier van informatie verwerken waarbij beelden en visualisaties de overhand nemen. In plaats van woorden of cijfers, denk jij in plaatjes en structuren. Dit is een krachtige en intuïtieve manier van denken.
Ook neurodivergente mensen hebben een andere aanpak nodig. Ze passen niet zozeer in het 'traditionele plaatje'.
Of er sprake is van beelddenken kan worden vastgesteld. Bekijk de pagina van beelddenken voor meer info.
Zo helpen we jongeren succeservaringen op te doen en hun motivatie voor studie en vrije tijd te vergroten. De aangeleerde methodieken en vaardigheden leggen een solide basis voor succes, zowel tijdens hun verdere schoolcarrière als in vervolgopleidingen.
Voor ouders biedt deze begeleiding voordelen: door de stress rondom schoolwerk weg te nemen, creëren we meer ruimte voor quality time binnen het gezin.
We gaan in gesprek met de school om zo het begrip voor de top-down leerder te vergroten.
In het 'huiswerkhuis' bieden we jongeren uit het secundair onderwijs een rustige en gestructureerde omgeving waarin ze in groepen van 4 leerlingen aan de slag gaan rond hun studies en ook hun welzijn. Samen met de jongeren werken we aan het opbouwen van zelfvertrouwen en het verbeteren van hun studieaanpak. Door een vaste structuur en een inspirerende ruimte te bieden, willen we jongeren leren hoe ze zelfstandig en met plezier hun leer- en huiswerk kunnen aanpakken.
Op die manier krijgen ze de regie over hun eigen leerproces. We voorzien hen van de nodige methodieken en handvatten die het best aansluiten bij hun manier van informatieverwerking.
Als coach hebben we een waardevolle rol bij gesprekken op school, vooral als het gaat om het ondersteunen van leerlingen met specifieke leerstijlen, zoals beelddenkers, en het bevorderen van leermethoden zoals top-down leren. Onze expertise kan een brug slaan tussen de leerbehoeften van het kind en de aanpak van de school, met voordelen voor zowel de leerling als de leerkrachten.
Sommige jongeren kunnen niet naar het huiswerkhuis komen. Voor hen biedt tabula rasa de mogelijkheid tot individuele coachingssessies.
Ook jongvolwassenen die verder studeren (hoge school, universiteit) komen hier hun studiemethode verfijnen en hun zelfvertrouwen versterken.
Hierbij focussen we op planning of nemen we 1 bepaald vak onder de loep. Het doel is het aanleren van de juiste studietechnieken om succesvol te zijn in het verwerken van de leerstof.
Ook persoonlijkheidsontwikkeling komt in deze coaching aan bod.
In tabula rasa houden we regelmatig workhops rond beelddenken en topdown-leren. Er is ook de beelddenkersopleiding die je zowel als ouder als leerkracht kan volgen.
Wil je op de hoogte gehouden worden? Volg dan onze socials of laat je gegevens achter voor de nieuwsbrief.
Copyright © Alle rechten voorbehouden
Lite Consulting GCV BE0633856002